Page 17 - LabMedya - 66
P. 17
w w w .labm edy a. c om TEKNOLOJİ 17
SANAL GERÇEKLİK
VE ZAMAN ALGISI
California Üniversitesi’nde çalışan psikoloji yalnızca, oyunu ilk olarak sanal gerçeklikte olabilir. Fakat diğer koşullarda (oyun, Kaynaklar:
araştırmacıları, sanal gerçeklikte oyun oynayan genç katılımcılarda görülmüş. kumar gibi) zararlı sonuçlar doğurabilir. • Allison Arteaga Soergel/Santa Cruz – California
oynamanın “zaman sıkışması” adı verilen Zaman sıkışması, bazı durumlarda Sonuçlar Timing & Time Perception Üniversitesi. Ç: O.
bir etki meydana getirdiğini bulmuşlar. (ağrılı bir tedavi sırasında veya uzun bir bülteninde yayımlandı. • https://popsci.com.tr
Bu etkide zaman, zannettiğinizden daha yolculukta zaman geçirmek gibi) faydalı
hızlı geçiyor. Çalışmanın yapıldığı zaman
üniversitede bilişsel bilim öğrencisi olan
Grayson Mullen, psikoloji profesörü
Nicolas Davidenko ile beraber çalışarak
bir deney tasarlamış. Deneyde; sanal
gerçekliğin oyuncunun zaman algısına
meydana getirdiği etkilerin, geleneksel
monitörlerin etkisinden ne derece farklı
olduğu test edilmiş.
Mullen hem sanal gerçeklik ortamında
hem de geleneksel şekillerde oynanabilen
bir labirent oyunu tasarlamış. Araştırma
takımı, daha sonra üniversitedeki 41
öğrenciyi deneye dahil etmiş. Katılımcılar
oyunu her iki şekilde de oynamışlar ve
öğrencilerden her birine, başlangıçta
rastgele oyun atanmış. Her iki oyun şekli
de aslında aynıymış fakat oyunlardaki
labirentlerin her biri hafif farklılıklar
taşıyormuş. Bu sayede, formatlar arasında
tekrarlanma olmaması sağlanmış.
Katılımcılara, beş dakika geçtiğini
düşündükleri zaman oyun oynamayı
bırakmaları söylenmiş. Ortada hiç saat
olmadığından, katılımcıların geçen zamanı
kendi tahmin etmesi gerekiyormuş.
Sanal gerçeklikteki zaman algısına
yönelik yapılan önceki araştırmalarda,
katılımcılara sıklıkla olaydan sonraki
deneyimleri sorulmuş. Fakat bu deneyde
araştırmacılar, o an ne olduğunu
yakalamak üzere sanal gerçeklik
tecrübesine bir süre tutma görevi eklemek
istemişler. Katılımcıların her biri oyun
oynamayı bıraktığında geçen gerçek
süre miktarını kaydeden araştırmacılar,
katılımcıların zaman algısı ile gerçeklik
arasında bir boşluk olduğunu ortaya
çıkarmış.
Oyunun ilk olarak sanal gerçeklik halini
oynayan katılımcıların, (oyunu geleneksel
monitörde oynamaya başlayan öğrencilere
kıyasla) beş dakikanın geçtiğini ortalama
72,6 saniye daha geç fark ettikleri
bulunmuş. Diğer bir ifadeyle öğrenciler,
geleneksel formatlara kıyasla sanal
gerçeklikte yüzde 28,5 daha uzun süre
oyun oynamış. Bu zaman sıkışması etkisi